BCAA aminokiseline – Tajna napretka ili nepotrebna roba?

U poslednje vreme, sve češće nailazim na mnogobrojne rasprave i polemike na temu suplemenata, dok posebno mesto zauzima razgranati lanac TRI aminokiseline – leucina, izoleucina i valina, a još poznatije kao BCAA.

Dok možemo čuti hvalospeve i klenja u ovaj suplement, ipak nam stižu i podaci da su BCAA aminokiseline potpuno bacanje pare. Zaglavljeni između dve potpuno suprotne i kontradiktorne tvrdnje, šta da mislimo?

Šta su BCAA?

Za početak, BCAA su tri aminokiseline: leucin, izoleucin, i valin.
Za sad bih izdvojio samo ključne stvari za ove aminokiseline. Dok su sve, a ne samo ove tri aminokiselina od velikog značaja za razne procese u telu(pa tako i izgradnju mišića), ipak je dat akcenat na ove tri, jer po nekim studijama, pokazuju značajniju ulogu u pokretanju proteinske sinteze u našem telu.

I dalje, tu stoji i krucijalno pitanje. Da li je to istina? Da li je tvrdnja i alatka kojom se služe mnoge suplementske kuće, da BCAA same po sebi (bez dodatnih aminokiselina) pokreću anabolizam tačna?

Uloga BCAA

Uloga BCAA, odnosno tri aminokiseline je zaista raznovrsna. Da ne bih previše skretao sa tema, savetujem da pogledate klip koji smo snimili Filip Jovanović i ja u Iron RePublic teretani, a koji se tiče ove teme, dok ću se ovde držati neke osnove i suštine cele ove priče.

Ono što možemo izneti kao dejstva ove aminokiseline su:

  • Podsticanje anabolizma
  • Sprečavanje katabolizma
  • Bolji oporavak
  • Povećano lučenje hormona rasta

Neizbežno je reći da ovi efekti sjajno zvuče, i da su jako primamljivi za odabir.

Medjutim, ako smo do sada nešto naučili, to je sigurno da ništa nije crno-belo. Pa tako, na svakom BCAA proizvodu i opisu treba stajati jedno “MOŻE PODSTAĆI”, pa sve navedeno. Znači, neki preduslovi su tu neophodni.

Razlog navođenja ovih efekata bi, ukratko, bio leucin, i njegova uloga kao razgranata aminokiselina.

Mnogi smatraju leucin najzaslužnijim za anabolizam, odnosno kao glavnog indikatora za rast mišića. Iako ima istine u ovoj tvrdnji, i da leucin postiže “kvalitetniji” anabolizam, ipak nije sve tako bajno i obećavajuće, kako prenosi dosta izvora.

Okej, Bukas. Radi li onda BCAA?

Činjenica je da su BCAA zaista kvalitetne aminokiseline, i da ubrzavaju proteinsku sintezu i anabolizam, ALI, kao što je već rečeno; uz ogroman preduslov.

Preduslov od prisustva SVIH ostalih esencijalnih aminokiselina (ostatak 18).

U skladu sa tim, internacionalno sportsko društvo tvrdi:

”BCAA zaista jesu kvalitetan proizvod, ali samo pod uslovom i prisustvom ostalih esencijalnih aminokiselina. Proteinska sinteza je moguća samo uz sinergiju svih 20 esencijalnih aminokiselina, dok ona može biti brža, sporija, kvalitetnija, ili nekvalitetnija, uz prisustvo drugih aminokiselina (ovaj slučaj BCAA).”

bcaa-aminokiseline

Ovde se pripazite. Jedna studija je pokazala sa većina kupaca BCAA suplementa zanemari celokupan dnevni unos proteina, i krene da se oslanja samo (ili većinom) na BCAA, čime sebe samo nazaduje u svoj progresu.

Ne komplikujte, i i dalje se držite osnova, poput:

  • Učestalog treninga opterećenja
  • Optimalnog dnevnog unosa proteina
  • Dovoljnog i kvalitetnog odmora

Trenirajte u svom optimalnom opsegu sa dovoljnom frekvencijom i odmorom. Jedite kvalitetno. Držite se “prave” hrane. Držite se osnove, a tek onda razmišljajte o suplementima, praškovima, i dodacima.

BCAA je tu kao dopuna određenog dnevnog unosa proteina (samim tim i aminokiselina), pa se tako moraju i tretirati.

Ukoliko imate ideja, pitanja ili sugestija za sledeće teme, kao i uvek, obratite se, i pišite.

Do sledećeg blog posta. 🙂